tiistai 19. marraskuuta 2013

Tapaus Manchevski

Movie Mondayssa kysyttiin eilen täysin minulle räätälöity kysymys. Tai siltä ainakin tuntui. Kysymys kuuluu suoraan lainattuna näin:
Oletko kohdannut jonkin elokuvan, näyttelijän, ohjaajan tai minkä tahansa lähinnä elokuviin liittyvän asian tai henkilön, jota et voi sietää. Ja mikä tekee kaiken vielä pahemmaksi on, että tunnut olevan vihasi kanssa yksin. Ensinnäkään et voi valittaa kyseisestä kenellekään. Sitten tiedät, että asia ei muutu, koska kaikki muut pitävät siitä tälläisenään. Sidenote: "muut"= ketä tahansa; perheesi, ystäväsi, valtamedia jne.

Vastaukseni on tämä:

Aluksi toki luulin ja ajattelin, että vastaus olisi ollut Herra Tarantino itse. Hetkellisen pohdinnan jälkeen totesin kuitenkin, että näin ei ole asian laita. Pidän Tarantinosta. Pidän Reservoir Dogsista, pidän loisteliasta (alkuperäis)käsikirjoituksista Natural Born Killersiin ja True Romanceen. Pidän myös Kunniattomista paskiaisista. Pidän Tarantinosta henkilönä, näyttelijänä ja joissain määrin myös ohjaajana, mutta se jota inhoan on Pulp Fiction. Ja sen maine. Tähän kaikkeen on syynä tapaus Manchevski.

Syyni on tämä:

Kuvalainaus: Wikipedia.org

Machevski (etunimeltään Milcho) ohjasi kolmeen episodiin jaetun elokuvan Ennen sadetta (Before the Rain, Пред дождот) osin kotimaassaan Makedoniassa ja osin Lontoossa. Sen näyttelijät ovat Katrin Cartlidgea lukuunottamatta slaavilaisia. Elokuvan kerronnallisessa rakenteessa on samankaltainen "koukku" kuin Pulp Fictionissa, paitsi että jatkumo ei täydenny viimeisen palasen myötä, vaan se muodostaa spiraalin. Tiedän että tätä on hankala selittää sellaiselle joka ei ole elokuvaa nähnyt, mutta yritetäänpä vielä kerran...

Eli Pulp Fictionissahan on nokkelasti vaihettu tarinan viimeisen ja keskimmäisen palasen paikkaa. Katsoja siis tietää tarinaa eteenpäin jo enemmän ja menee jopa hiukan sekaisin kun huh huh tuli liikaa informaatiota. Monelle amerikkalaiselle tässä elokuvassa varmaan mennäänkin niin tajunnanräjäyttävällä kerrontatekniikalla että se hipoo suorastaan taidetta. Itsekin muistan kuulleeni seuraavanlaisia kommentteja: "Se on just se juttu. Että jos se ois vaan oikeessa järjestyksessä niin sehän olis ihan tyhmä." Juuh. Ja joku kertoi videoalaa opiskelleesta kaverista, joka oli leikannut filmin kronologiseen järjestykseen. Ja joo-oo. Ihan tylsä oli.

Itseäni siis harmitti suunnattomasti se, että kahta palikkaa keskenään vaihtamalla saatiin mainstream-yleisö sekaisin. KAHTA PALIKKAA! Luojan kiitos nykypäivänä pitää sentään vääntää irreversiblet että edes joku kohahtaa. No niin, mutta palataanpa Manchevskiin. Ennen sadetta -elokuvassa oli siis myös vaihdettu palikoiden paikkaa. Mutta toisin kuin Pulp Fictionissa niiden paikat eivät olleet samalla tavalla kronologisesti ennalta-arvattavia. Kun kokonaisuus päättyy, palat eivät loksahdakaan paikoilleen vaan alusta tulee loppu, lopusta alku tai oikeastaan ihan miten vaan. Sillä kuten elokuvassa toistetaan "ympyrä ei ole pyöreä." Ja Manchevskin "palikkavaihdolla" on myös syy, jota edesmennyt elokuvaguru Roger Ebert analysoi elokuva-arviossaan näin:
The story circles back on itself, something like "Pulp Fiction," and there is a paradox, a character who seems to be dead at a time he is still alive. Manchevski was not influenced by Quentin Tarantino; they were making their films simultaneously, and in "Before the Rain" the circular structure has a deeper purpose; it shows that the cycle of hate and bloodshed will go on year after year, generation after generation, unless somehow men find the will to break with it.

Minullekin ihmiset usein toteavat Pulp Fictionin tulleen ensin. Näin tietenkin olikin Suomessa, jossa Ennen sadetta nähtiin lähinnä elokuvakerhojen ohjelmistoissa. Todellisuudessa Manchevskin elokuvan ensi-ilta oli 1. syyskuuta 1994 Venetsian elokuvajuhlilla. Ja Pulp Fictionin kuukautta myöhemmin 14. lokakuuta 1994 jossain Yhdysvalloissa. Itse näin sattuneesta syystä Ennen sadetta -elokuvan ensin, ja Pulp Fictionin vasta myöhemmin. Tämän vuoksi Tarantinon "kohuttu" elokuva ei herättänyt minussa mitään muita tunteita kuin pettymystä ja närää. Jos vaan olisin silloin voinut lukea tuon Ebertin arvion ja päässyt siteeraamaan, niin olisi moni riita jäänyt riitelemättä.

Elokuvat muuten kisasivat Oscareistakin samaan aikaan. Pulp Fiction keräsi ehdokkuuksia lähes kaikilta osa-alueilta - Ennen sadetta sieltä ainoalta ulkomaalaisille sallitulta. Kyseisenä vuonna Oscar-harava oli kuitenkin über-mainstream-elokuva Forrest Gump. Mutta saihan tuo Quentinkin kantaa kotiin palkinnon parhaasta alkuperäiskäsikirjoitusta. Manchevskille ei Oscaria suotu, mutta onpahan miekkosella komea lista muita elokuvasta pokattuja palkintoja.

Ennen sadetta on upea upea elokuva joka kaikkien maailman ihmisten tulisi katsoa. Unohtakaa jo se pirun Pulp Fiction!



1 kommentti:

  1. Todella hyvä vastaus! Itse en tosin ole nähnyt vielä kumpaakaan elokuvaa...

    VastaaPoista